Jangan Minum Kopi Dan Kafein! Ini 7 Sebab Anda Perlu Elak Minuman Berkafein



Related image


Kopi merupakan sejenis minuman yang terkenal dalam populasi umum dan kebiasaannya diminum pada waktu pagi. Buat sesetengah invidividu, minum kopi dikira sebagai rutin harian kerana ia mampu memberikan kecergasan sesudah bangun dari tidur berikutan ia mengandungi sejenis bahan kimia yang dikenali sebagai kafein. 

Walaupun kafein sangat dikenali sebagai salah satu daripada bahan yang terkandung di dalam biji kopi, minuman lain seperti teh, coklat dan sebagainya juga mengandungi kafein.


Image result for kopi 

Kajian yang dijalankan pada tahun 2013 telah menempatkan Malaysia di tangga ke 45 dalam carta 50 buah negara yang banyak menggunakan biji kopi iaitu sebanyak 1.3 kilogram per kapita.  

Walaupun terdapat pelbagai jenis kesan baik yang mampu dirasai oleh peminum kopi, ia juga mempunyai pelbagai jenis kesan sampingan negatif. Bersama dengan artikel ini, kami sertakan beberapa sebab anda perlu elakkan minuman berkafein.


7 Sebab Anda Perlu Elakkan Minuman Berkafein

Image result for kafein

#1  Tingkatkan Hormon Tekanan

Minuman kopi boleh meningkatkan tahap hormone tekanan (katekolamin dan kortisol) dan insulin di dalam badan anda. Ini akan mengakibatkan kemurungan , keradangan dan peningkatan selera makan seterusnya masalah obesiti.  

#2  Turunkan Kepekatan Insulin

Apabila badan anda sudah biasa dengan kehadiran kafein, ia mampu menurunkan kepekatan insulin buat sel-sel badan. Ini akan menyebabkan gula dalam darah tidak dapat masuk dan digunakan oleh sel dan ia mampu menyebabkan pelbagai jenis penyakit kronik yang lain seperti kencing manis (diabetes mellitus) dan penyakit jantung.

#3  Ketagihan Kafein Dalam Badan

Peminum kopi yang tegar tidak dapat menggunakan sumber asli di dalam badan untuk kekal bertenaga sepanjang hari berikutan kebiasaannya mereka lebih bergantung kepada kafein untuk kekal bertenaga.  Apabila mereka berhenti minum kopi, mereka akan merasai kepenatan yang luar biasa bersama dengan simptom-simptom lain.


Image result for kafein



#4  Ketidakseimbangan Elektrolit

Peminum kopi terdedah kepada risiko untuk mendapat ketidakseimbangan elektrolit sepeti natrium dan kalium berikutan pembuangan jumlah urin yang lebih banyak berbanding dengan orang yang tidak minum kopi. Ketidakseimbangan elektrolit boleh mengakibatkan komplikasi sistemik yang serius.

#5  Gangguan Metabolism Dan Detoksifikasi

Kandungan dalam kopi boleh mengganggu metabolisme dan proses detoksifikasi sehingga sukar untuk mengatur proses detoksifikasi normal di hati (liver). Satu lagi isu yang diketahui berkenaan dengan kesan buruk kopi terhadap metabolisme hati adalah bagaimana ubat-ubatan tertentu seperti levothyroxine (untuk penyakit kelenjar tiroid) serta antidepresan trisiklik tidak diserap dengan baik, mengakibatkan gejala-gejala yang lebih buruk bagi pesakit. 



Image result for kafein


#6  Cenderung Kemurungan Dan Tidur Tidak Berkualiti

5-HIA atau lebih dikenali sebagai serotonin merupakan komponen neurotransmitter yang penting untuk otak. Ia diperlukan untuk kitaran tidur, fungsi usus, mood dan tenaga yang normal. Peminum kopi mempunyai urin yang tinggi dengan kandungan serotonin bermakna mereka berisiko untuk mempunyai tahap serotonin yang lebih rendah di dalam otak. 

Ini bermaksud mereka akan mempunyai masalah untuk mendapat tidur yang berkualiti, kemurungan dan kerisauan berlebihan seterusnya mengakibatkan tahap tenaga yang jauh lebih rendah dari populasi yang tidak minum kopi. 

Related image

Kopi mempunyai kadar keasidan yang tinggi. Ia selalunya dikaitkan dengan ketidakselesaan pencernaan, senak, GERD (gastrointestinal reflux disease) dan ketidakseimbangan dalam flora usus anda (dysbiosis). Jangan minum kopi dan kafein, inilah sebabnya anda perlu elakkan minum minuman yang berkafein.

Catat Ulasan

0 Ulasan