15 Cara Mengembalikan Mood Bekerja Hari Isnin

Aduh, malasnya nak pi kerja setiap kali hari isnin! kannn? Siapa tak pernah ada perasaan malas dan gentar sebegitu. Tidak ada satu sebab pun, tapi perasaan tu tetap hadir pada hari ahad. Kalau boleh, ahad tu dah tak bermaya dah sebab asyik fikirkan esok hari isnin.

Sis pun pernah ada rasa macam tu, Masyallah, memang rasa malas sangat dan tak ada mood nak pi kerja hari isnin tu. Tambah-tambah pagi isnin tu, bila bangun tidur je, dah rasa malas dan terpaksa pergi kerja. 

Tak fikir pasal apa nak buat di tempat kerja lagi, kalau fikir pasal tu pasti rasa stress yakmat. Aduhai. Rina rina, kenapalah selalu rasa macam ni. Masalahnya, bukan sis sorang je rasa macam ni, korang pun rasa macam tu kan?


Hasil carian imej untuk kerja isnin


JANGAN RISAU...


Rupa-rupanya terdapat cara mengembalikan mood bekerja hari isnin ramai yang patut cuba. Dengan cara ini, mungkin korang akan rasa perbezaan mood dulu dan sekarang setiap kali hari ahad atau nak melangkah ke kerja pada hari isnin tu.

Fuhhh, Apakah cara mengembalikan mood bekerja hari isnin? Jom lihat dan teruskan baca di bawah.


Imej yang berkaitan


#1 Fikirkan Matlamat Anda


Ya, cuba anda fikir bahawa anda akan naik pangkat atau jadi pekerja terbaik. Pasti anda berasa amat bersemangat untuk ke pejabat bukan? Dengan mempunyai 1 matlamat, ia dapat mengembalikan mood bekerja hari isnin anda dengan mudah. 

Terinspirasi untuk bekerja pada hari isnin tanpa malas, tetapi lebih bersemangat semula. Anda juga akan mula berfikir apa kerja yang akan anda lakukan pada hari isnin tersebut.

#2 Nak Pujian Bos


Ini memang membuatkan anda sedikit perasan dan macam nak angkat bakul sendiri je. Bila fikirkan nak buat sesuatu yang terbaik supaya dapat pujian dari bos, automatik anda akan rasa nak pergi kerja isnin tu.

Rasa tak sabar nak ke kerja dan buat yang terbaik. Inilah rahsianya. Kita fikir nak jadi yang terbaik dan dapat pujian dari bos! Inilah cara mengembalikan mood kerja hari isnin anda.


#3 Berfesyen Gaya Baru


Jika anda suka berfesyen, mencantikkan diri ataupun memakai tudung yang pelbagai jenis cara atau fesyennya, pasti anda tak sabar nak ke kerja esok. Sebab dapatlah anda memperagakan fesyen tudung terbaru anda.

Bagi mereka yang suka mekap pula, cara mengembalikan mood bekerja hari isnin ini boleh anda lakukan dengan mengaplikasikan cara mekap yang berbeza. Tak sabar lah tu nak ke kerja, sebab nak mekap-mekap gaya lain pula hari ni kan?

Imej yang berkaitan


#4 Fikirkan Ganjaran Yang Akan Diperoleh


Jika betul-betul rasa malas nak ke kerja setiap isnin dan tiada mood, fikirkan semula apakah ganjaran yang akan anda peroleh. Sebagai contoh, anda boleh fikirkan bahawa gaji sehari anda adalah RM 120 sehari. Jadi, nak tak nak, anda harus terus ke kerja pada hari isnin tersebut! Nak dapat basic salary yang cukup, kena jaga attendance sebaiknya.


#5 Makan Banyak-Banyak 


Makan banyak-banyak pada pagi hari tersebut. Pastikan anda sarapan sama ada nasi lemak, nasi goreng atau apa sahaja yang anda mahukan. Jangan biar perut kosong. Makan banyak-banyak dapat menggembirakan hati seseorang menurut fakta. Jadi, tak perlu risau, makan banyak-banyak merupakan cara mengembalikan mood bekerja pada hari isnin.


#6  Menonton Video Atau Hiburan


Sebelum ke kerja, tontonlah hiburan seperti video lawak, parodi, baca komik online dan sebagainya asalkan ia membuatkan anda terhibur dan tergelak pada pagi itu. Apabila gembira atau tertawa, hormon tubuh akan dirembes dan membuatkan anda bersedia serta bertenaga untuk ke kerja sepanjang hari tersebut.


#7 Bangun Awal


Bangun awal dapat mengembalikan mood bekerja untuk hari isnin. Jika anda bangun awal, anda akan ada masa yang lama untuk bersedia sebelum ke kerja. Malah, anda boleh solat subuh, tahajud dan baca Al-Quran untuk santapan rohani juga.


Imej yang berkaitan


#8 Bersyukur Dan Percaya Pada Rezeki Allah SWT


Syukurlah anda diberi peluang untuk ke kerja lagi. Terapkan dalam diri akan keyakinan terhadap rezeki yang diberi Allah SWT. Pasti tiada lagi alasan untuk anda bermalas-malas ke tempat kerja pada hari isnin.


#9 Berbual Dengan Orang Positif


Jika rakan positif, berbuallah dengan mereka. Pasti nasihat dan ayat-ayat positif yang akan anda dengar. Sekiranya kurang pasti siapa yang bersikap positif, apa kata anda buka sahaja Youtube dan tonton video motivasi dan inspirasi mereka yang berjaya.


#10 Senaraikan List To Do


Sebelum mula kerja, jika boleh dari malam sebelumnya, anda harus senaraikan list to do atau apa kerja yang perlu anda buat esok. Senaraikan dalam kiraan: 1,2,3 dan seterusnya. Hal ini penting bagi memudahkan anda melihat tidak sukar dan tidak banyak rupanya kerja harus anda lakukan. Dengan cara ini, pastinya dapat mengembalikan mood kerja hari isnin buat anda.


#11 Bersihkan Workstation


Jangan lupa bersihkan tempat kerja anda terutamanya workstation anda. Pastikan meja dan kerusi dalam keadaan yang baik, bersih dan kemas. Kalau boleh, hiaskan atau letakkan gambar dan doa harian untuk mengindahkan lagi mood anda ketika bekerja.


Imej yang berkaitan

#12 Selesaikan Masalah Kerja Anda


Ada orang tiada mood ke kerja pada hari isnin kerana mempunyai masalah kerja. Apakah masalah anda? Kenal pasti hal itu, kemudian selesaikannya dengan bercakap atau berbincang dengan supervisor, team leader atau kawan-kawan anda jika perlu. 

Percayalah, setelah masalah tersebut diatasi, pasti mood kerja anda akan elok dan seronok bekerja walaupun hari isnin.


#13 Bersedia Dari Jumaat Lepas


Ya, anda harus bersedia dari jumaat lepas lagi. Barulah tidak nervous untuk ke kerja pada isnin seterusnya. Jika tidak bersedia, anda akan celaru memikirkan terdapat kerja tertunggak dan masalah yang belum diselesaikan.


#14 Enjoy Hujung Minggu


Enjoy pada hujung minggu adalah cara mengembalikan mood bekerja hari isnin ramai tak tahu. Enjoylah sepuas-puasnya pada hari anda bercuti! Dengan itu, jiwa anda akan menerima bahawa jika hari bekerja, anda juga harus bekerja sungguh-sungguh.


#15 Tidur Awal, Jangan Lambat


Jika tidur awal, pasti akan segar dan bangun awal. Jika tidur lewat, anda bukan saja kurang oksigen, tetapi mood juga tidak menentu. Bagaimana mahu lalui hari pertama bekerja? Pastikan anda tidur awal dan cukup tidur okey!

=-=-==-=-=

Itulah dia 15 cara mengembalikan mood bekerja pada hari isnin yang anda harus tahu. Jangan main-main, ikuti cara-cara ini supaya anda benar-benar suka bekerja dan tidak lemah lagi setiap isnin! 

Rinazul,
Bercakap dari pengalaman.

Catat Ulasan

2 Ulasan

ray berkata…
urghhh monday. ahahah
Rina Kifli berkata…
Mondayyyy kena bersemangat :D hehe