9 Makanan Untuk Dapatkan Anak Kembar | Ikhtiar Hamil

Walaupun mempunyai anak kembar selalunya dikaitkan dengan genetik keluarga masing-masing, tetapi ada juga ibu-ibu yang lahirkan anak kembar walaupun tidak ada keturunan kembar.  Sebenarnya rezeki kalau Allah nak bagi, memang takkan salah alamat, cepat atau lambat, dapat atau belum dapat itu semua rezekinya.


Tapi, tak salah untuk kita cuba berikhtiar dengan mengamalkan makanan mudah hamil dan makanan mudah untuk dapatkan anak kembar. Makanan ini hanyalah usaha untuk menyediakan tubuh kita dalam keadaan yang selesa untuk hamil dan berpotensi melahirkan anak kembar.  


Apa-apapun, mari kami kongsikan 9 makanan untuk dapatkan anak kembar. Walaubagaimana pun, ada orang menganggap ini mitos kerana tidak dibuktikan dengan saintifik, cuma terbukti dengan sebilangan kajian dan penyelidikan sahaja.



makanan dapat anak kembar


1.  Kentang / Ubi 


Kentang atau ubi merupakan sejenis protein yang bukan daging. Ia berfungsi sama seperti susu juga. Menghasilkan energi dalam tubuh badan. Pengambilan kentang atau ubi juga mungkin memberi kesan terhadap proses ovulasi ovum seseorang.


2.  Susu


Susu adalah sumber kalsium yang tinggi. Menurut kajian dari Doktor Gary Steinman dari Pusat Perubahan Long Island New York State, wanita yang cenderung minum susu 5 kali ganda daripada biasa mendapat bayi kembar. Sama juga jika banyak makan daging. 


Tahukah anda, protein yang terdapat dalam haiwan menganduni insulin yang dipanggil IGF? Ia berfungsi menjadikan ovari lebih mudah bertindak dan meningkatkan bilangan sel telur. Minum susu lembu adalah yang terbaik.


3.  Asid Folic


Asid folik sangat membantu memudahkan wanita hamil. Untuk mendapatkan anak kembar, asid folik juga penting diambil.  Pastikan anda tidak tertinggal makan asid folic. Sama ada beli di farmasi yang biasa punya ataupun gunakan asid folic yang berjenama Apeton.

makanan anak kembar


4.  Sayur Bayam


Lebihkan makan sayur bayam kerana ia mengandungi vitamin D yang kuat. Selain isteri, suami juga boleh amalkan sayur untuk mendapatkan sperm yang sihat dan berkualiti. Sayur bayam atau sayur bewarna hijau sangat elok dimakan kerana mengandungi vitamin yang hebat.


5.  Vitamin


Sekiranya inginkan anak kembar, jangan tinggal pengambilan vitamin. Bukan sahaja anak kembar, kalau nak ikthiar hamil pun penting untuk makan vitamin.  Banyak jenis vitamin yang boleh anda amalkan, namun lebih bagus kalau sama-sama suami isteri keduanya amalkan.


6.  Makanan Bersumber Folat


Makanan bersumber folat penting untuk dapatkan anak kembar kerana folat adalah sumber bagi kesuburan yang optimum. Antara makanan berfolat tinggi adalah seperti biji bunga matahari, tomato, telur kuning, brokoli, buah tembikai susu dan banyak lagi.


makanan dapat anak kembar


7.  Keladi Dan Ubi


Macam tak percayakan kenapa keladi dan ubi merupakan salah satu makanann untuk dapatkan anak kembar! Mengikut kajian, orang asli Afrika mendapat anak kembar 4 kali ganda daripada orang biasa dengan kehidupan lifestyle mereka yang mengamalkan keladi dan ubi selalu.


8.  Tiram


Tiram adalah salah satu makanan seafood yang dikatakan adik beradik dengan kerang atau siput atau lala. hihi. Tapi tiram ni memang sedap bagi peminat seafood. Selain tambah darah dalam tubuh, hasilkan sel darah merah dan lancarkan darah, ia dikatakan sesuai dimakan untuk anda yang ikhtiar anak kembar. Ini kerana tiram mempunyai zat besi yang sangat tinggi.


9.  Hormon Subur


Hormon subur membolehkan anda mendapatkan anak kembar. Sama ada pil atau suntikan, kedua-duanya berpotensi membolehkan anda hamil kembar. Wanita yang mengambil pil subur clomid berpeluang hamil kembar antara 5 - 10 %. Manakala wanita yang disuntik hormon gonadotrophin pula memiliki peluang anak kembar dalam linkungan 30%. Malangnya ia sangat bahaya mengambil hormon ini kerana mungkin akan berlaku kembar 4 atau lebih dan punya risiko gugur tinggi.


IKHTIAR KESUBURAN TUBUH DENGAN KURMA AJWA MADINAH ASLI


Itulah dia 9 makanan untuk mendapatkan anak kembar boleh anda cuba. Ingat, ini adalah mitos dan juga penyelidikan tanpa kajian saintifik. Nak cuba, silakan. Jika nak kaji lebih dalam lagi pun tak ada masalah. Apa-apapun, jika nak cuba ikhtiar hamil, jom cuba amalkan makanan sunnah Kurma Ajwa Asli Madinah dari Rihura. 

makanan anak kembar

makanan hamil kembar

makanan anak kembar

Klik Wasap di SINI untuk Pertanyaan/Pembelian Kurma Ajwa Madinah Asli.

Catat Ulasan

6 Ulasan

Ombak Bergigi berkata…
Tq for sharing kak.
azni berkata…
owh tak tau pulak kurma dapat tingkatkan libido .. heheheh bagus info nih
Mrs Pip berkata…
tq share. semua makanan untuk ikhtiar hamil anak kembar tak susah nak cari ... semoga berjaya korang yg mengidam nak twins.
Marina Bashah berkata…
Wahhh info menarik ni. Boleh share ngan kengkawan yg nak anak kembar
Slumber Lady berkata…
Baru tahu ada makanan untuk ikhtiar anak kembar. Lagipun dalam senarai makanan di atas, semuanya memang bagus-bagus.
Sii Nurul berkata…
waa.. baru perasan lah blog akak dah tukar template..
Kurma ajwa mmg sedap..