APA ITU 'BIG WHY'?

Assalamualaikum wbt semua, para pembaca blog sisrina. Harini mood menulis entry datang membuak-buak. Setelah hampir 4 bulan tak berblogging. Ya, salah sendiri kerana tak konsisten akibat fokus hal lain.


Hari ini Rina nak share something berkaitan dengan kemahuan. Ramai orang anggap kemahuan ini benda yang fizikal, contohnya nak harta. Tapi tak ramai tahu kemahuan itu adalah apa yang kita nak gembirakan orang lain. Nak buat orang lain bahagia atau happy pun kemahuan.


Dalam erti kata lain, ia adalah Big Why. Semua orang sebenarnya ada big why masing-masing. Bezanya adalah big why dia biasa-biasa , tak kuat atau benar-benar kuat.


Apa Maksud Big Why sebenarnya? Ia adalah Sebab atau kenapa?



Kenapa kita nak berjaya. Apa benda yang bakar semangat kita untuk berjaya. Itulah hal yang sebenarnya perlu kita tahu.


Penting sangat sebab pushing faktor yang menentukan kejayaan seseorang adalah dari segi Why dia. Kenapa dia nak buat dan nak berjaya. Mungkin sebab anak-anak, nak balas jasa ibu bapa, bengang dengan apa yang orang mengata dia suatu masa dulu dan banyak lagi.


Selalunya big why ini adalah perkara yang kita betul-betul marah dan bengang. Disebabkan perasaan itulah kita akan bersungguh-sungguh buat bisnes (contoh).


Of cos rina pun ada big why dan big why rina ni sangat sedih. Rina nak buat bisnes sungguh-sungguh dan ada duit banyak supaya rina sempat bahagiakan mak. Sebab rina tahu tak ada apa yang dapat buat jasa seorang ibu terbalas, sebab memamg kita tak mampu nak balas jasa melahirkan kita. Tapi dengan kejayaan kita mungkin mampu realisasikan apa yang mereka nak, bawa pergi umrah, beli macam-macam dan sebagainya.


Ya betul.Mungkin mereka tak nak apa-apa. tapi Percayalah untuk kita jaga mereka pun kita perlu duit. Untuk perubatan, keselesaan dan lain-lain lagi. Dan rina percaya , korang pun ada big why masing-masing.


Big why ni tak semestinya untuk kejayaan atau bisnes je tau. Contoh kalau korang nak kurus dan bersungguh-sungguh. Apakah sebabnya? Mungkin big why korang sebab nak tunjukkan dekat orang yang selalu mengata kat korang dulu, yang selalu hina dan lain-lain. (contoh).


Big why ni kalau kita tengok hari-hari perasaan kita pasti berkobar-kobar. Kena tengok hari-hari.

Lepastu korang akan rasa kenapa korang perlu buat tindakan untuk berjaya!



SisRina,

Isteri Kurma Solehah. 


My Instagram

Designed By OddThemes | Distributed By Blogger Templates