PERKARA YANG NAK DICAPAI PADA TAHUN 2021

Assalamualaikum wbt, 2020 melabuhkan tirai. Tapi masih belum terlambat Rina nak ucapkan Selamat tahun baru 2021 walaupun kita sudah masuk Quarter 2 iaitu Bulan April 2021 dan sekarang sudah May 2021. Lambat wish sini sebab terlalu sibuk sangat.

Alhamdulillah Allah SWT izin rina untuk terus menulis di sini biarpun banyak hal yang tak sempat rina share kat sini tapi alhamdulillah rina sempat dan akan share apa yang rina lalui sepanjang tahun ni di sini.

Sebenarnya pada tahun 2020 macam-macam suka duka yang telah rina lalui dan pada 2021 Rina bangkit semula dengan azam baru. Berkaitan bisnes dan kehidupan peribadi. Bak kata mentor rina, fokus pada jalan penyelesaian dan jangan fokus pada masalah. Itulah yang rina pegang supaya tak cepat putus asa dan down.


Tahun 2021 ini, segala perancangan dan kertas kerja dah dibuat. Yeeyeee je tu. Tapi tak de la sejelas dan details. Sekadar Draft. hehe. Ok Alkisahnya adalah apa yang nak dicapai pada tahun 2021. Antara perkara yang kita nak capai wajib kita tulis. sebab bila kita tulis minda dan tindakan akan selari untuk menghasilkan result.

Penting untuk kita tulis impian dan apa yang kita nak capai.


A. TULIS IMPIAN DAN PERKARA NAK CAPAI


Antara perkara yang Rina nak capai pada tahun 2021 adalah:-

1. Nak ada simpanan Peribadi RM 15,000 ke atas

2. Nak dapatkan jualan RM 100,000 dalam masa setahun ini.  Alhamdulillah quarter 1 bulan 1,2,3 dah cecah separuh target.

3. Nak beri ibu wang belanja minimum RM 500 sebulan seterusnya RM 1,000.

4. Nak selesai segala hutang piutang segera.

5. Nak tiap bulan dapat income tetap atau bersih lebih 5 K dan ke atas walaupun bekerja atau bisnes di rumah.


B. CARA CAPAI PERKARA TERSEBUT.

Penting untuk kita tulis apa yang kita nak capai dan cara untuk mencapainya. Jika dah tulis apa impian kita, sekarang kita fokus kepada cara capai impian tersebut. 

1. Melalui bisnes / perniagaan

2. Perlu letak target berapa nak dicapai, mengikut tempoh sebulan , seminggu dan sehari.

3. Perlu tahu cara nak capai target setiap hari,bulan dan minggu tu.

4. Macam-macam lagi. Kena plan. Kejayaan adalah sesuatu perkara yang perlu kita plan. Kita yang design hidup kita, nak berjaya atau tidak. Usaha sangat penting dan selebihnya kita minta dengan Allah SWT.



Rina yakin ramai dalam kalangan korang yang ada macam -macam impian dan tak tahu nak mula capai macam mana. Sebenarnya, mulakan sahaja apa yang ada ditangan dan terus usaha. Tak perlu nak tunggu semua benda sempurna.  Penting sekali, usaha tangga kejayaan. Ubah nasib diri sendiri dahulu, insyaAllah Allah bantu kita. Insyallah semoga dipermudahkan urusan.

Salam kejayaan 2021 buat semua.

Catat Ulasan

2 Ulasan

Mardhiyyah Rosli berkata…
Waalaikumussalam. ya betul tu sis rina. usaha seiring dengan impian. Sekarang mya pun tengah usaha untuk mencapai impian juga. Semoga segala urusan kita dipermudahkan.
Rina Kifli berkata…
Alhamdulillah didoakan semoga sis berjaya capai hajat dan impian 2021 ini .amin ya rabbal alamin.