Big Why Perlu Jelas Dan Visualkan

Sudah lama kita dengar pasal big why. Dan kita sedia tahu apa itu big why. Namun, tak ramai dalam kalangan kita yang faham apa itu big why tapi mampu lakukannya dengan baik. Agak sukar jika kita fikirkan, tahu apa yang kita nak dan lakukan tindakan untuk mencapainya. Amat sukar sekali. Serius.

Jadi, bagaimana nak konsisten dan pastikan kita benar-benar on track untuk capai big why kita? Apa yang kita perlu buat? Sebelum tu, anda kena tahu dahulu apa itu big why. Big why adalah sesuatu sebab atau titik yang kita letakkan untuk kita benar-benar capai sesuatu seperti kejayaan dan lain-lain. Ia adalah apa yang kita ingin capai, tak kiralah dalam hidup, hubungan, kerjaya dan freedom dan banyak lagi.



Baca Juga: Apa Itu Big Why?


Big Why Perlu Jelas

Sekiranya kita sudah tahu apa yang kita nak, kita perlu fikirkan bagaimana untuk membuatnya menjadi lebih jelas. Nyata sekali, kita perlu fahami apakah big why kita, kenapa kita inginkan ia, bagaimanakah gambaran big why kita itu. Jadi, Big Why perlu benar-benar jelas untuk memudahkan kita mencapainya. 


Big Why Yang Jelas

Bagi mendapatkan big why yang jelas, mudah sahaja. Kita kena buat formula ini. 

Apa, Kenapa, Bagaimana, Kesannya.


1. Apa Big why kita?

2. Kenapa kita mahukannya?

3. Bagaimana cara untuk kita capai big why tersebut?

4. Apa kesannya jika kita dapat capai big why itu?


Apabila kita cukup fahami secara mendalam akan apa yang kita inginkan dengan berpaksikan jawapan-jawapan tersebut, pasti kita akan jelas akan big why kita. Big Why ini perlu jelas seolah-olah kita sudah nampak apa akan berlaku jika kita capai impian tersebut. Sebelum capai pula, kita sudah tahu dan rancang apa kita akan buat untuk capai semuanya.

Ia juga melibatkan jangka masa panjang dan pendek. Matlamat itu pula perlulah yang boleh kita capai dengan usaha dan rancangan yang kita telah buat. Benda tak mustahil tau. Jadi, kita kena kerja keras. Kita kena buat dan mencapainya.





Big Why Perlu Visual

Apakah maksud visual? Big why perlu visual maksudnya kita perlu menampakkan big why itu dengan mata kasar. Maksudnya kita perlu lihat gambarnya, perlu ada gambar nya untuk kita lihat hari-hari, selalu, setiap masa. 

Apabila kita visualkan big why kita, ia akan menyuntik semangat kita untuk terus berusaha melakukan usaha dan kerja kita bagi mencapai big why tersebut hari demi hari. 

Tapi tujuan utama big why perlu divisualkan adalah untuk mengingatkan kita hari-hari bahawa kita ada big why. Sebabnya, manusia mudah lupa. Harini ada duit sikit, kita malas nak usaha. Kita fikir takde bigwhy atau tak kisah sebab ada duit, nanti boleh usaha balik. 

Salah tu, sebaliknya kalau kita gila-gila nak capai big why, kita ingat dan nampak big why kita hari-hari, maka kita akan lebih kuat berusaha walaupun kita baru senang sikit jer.


Cara Visualkan Big Why


Cara visualkan big why adalah mudah, kita boleh gunakan gambar apa yang kita nak, impian kita. Contoh macam jika nak umrah, kereta, rumah dan lain-lain. kita tulis ayat apa yang kita mahu itu dan gambar apa yang kita nak tu. Print dan tampal di tempat kerja, rumah, bilik atau mana-mana sudut yang anda selalu lihat atau duduk hari-hari. 

Untuk lebih menarik, anda juga boleh buat vision board. Vision board ni lebih kepada gambaran impian kita serta tempoh berapa lama yang kita nak dapatkannya atau mencapainya.

Sekiranya anda tidak berapa suka melihatnya didalam bentuk gambar atau ayat, anda boleh letakkan di dalam telefon bimbit sebagai sesuatu yang boleh anda lihat selalu untuk lihat setiap hari.


Jom baca juga:

20 Cara Bebas Kewangan Dan Bebas Hutang

Cara Buat Duit Di Internet Jika Terdesak

Sebab Perlu Gila Menulis Mudah Buat Duit Cara Ini


Untuk memudahkan kalian, pada next entry rina akan share apakah big why dan impian rina serta buat rancangan terperinci supaya anda boleh lihat contoh macam mana kita perlu pastikan big why kita terlalu jelas dan visual tu.

Setakat ini dulu perkongsian berkaitan Big Why perlu jelas dan visual ini. Terima kasih semua pembaca. Semoga entry ini bermanfaat, ringankan tangan untuk share link blog ini dengan masyarakat di luar sana ya.


Assalamualaikum wbt.

My Instagram

Designed By OddThemes | Distributed By Blogger Templates