8 Jenis Cuti Staff Wajib Majikan Beri Perhatian

Bila anda dah ada staff, anda kena tahu apakah hak-hak pekerja, yang perlu anda berikan kepada mereka.

Salah satunya adalah cuti. Setiap syarikat declare jenis cuti yang berbeza.
Begitu juga syarikat anda.
Ada cuti yang memang syarikat perlu ikut kerana termaktub di bawah Akta Pekerja 1955.

 Image result for cuti

Namun, selain dari cuti yang diiktiraf oleh Akta Pekerja 1955, itu semuanya bergantung kepada pihak syarikat anda untuk tentukan sebagai satu kelebihan untuk staf yang bekerja dengan anda.

Yang penting, setiap kali staff ambil cuti, anda perlu ada rekod dan bukti jika cuti berkenaan perlukan dokumen yang tertentu, supaya anda takdalah tertipu dengan staff yang ambil cuti lebih.

Namun, jika anda dah ada staff HR anda tak perlu risau dah macam mana nak uruskan cuti staff, biar HR yang ambil alih untuk uriuskan pekerja di bawah syarikat anda.

#1 Annual Leave

Image result for annual leave

Setiap majikan wajib memberi minima 8 hari cuti tahunan bergaji kepada setiap staff.
Dan setiap kali staff cuti, pastikan anda tolak jumlah baki cuti yang tinggal untuk setiap staff anda.

Masalahnya owner bisnes bagi alasan takda masa sehinggakan staff dah apply terlebih cuti pun mereka tak perasan, last-last syarikat yang rugi sebab bagi “cuti percuma” kepada staff.

So untuk cuti staff, ia bergantung kepada berapa lama tempoh seseorang staff, telah berkhidmat dengan anda seperti berikut:

  • 1-2 tahun – 8 hari cuti setahun
  • 2-5 tahun-  12 hari cuti setahun
  • 5 tahun ke atas – 16 hari cuti setahun

#2 Marriage Leave

 Image result for marriage leave
Jika anda ada staff yang masih bujang, saya cadangkan anda untuk memberikan marriage leave untuk staff anda membuat persediaan perkahwinan bagi perkahwinan pertama mereka.

Bila boleh digunakan cuti ini?
Bila-bila, selagi tidak melebihi dari tarikh perkahwinan.

Dan cadangan saya 3 hari cuti untuk persiapan kahwin adalah cukup membantu memudahkan uruskan perkahwinan staff anda.

Kecuali kalau staff nak cuti lebih, staff perlulah apply marriage dan annual leave sekali.

Namun, disebabkan cuti ini tidak termasuk dalam akta, semuanya bergantung kepada ihsan anda kepada staff.

#3 Medical Leave

Image result for medical leave

Untuk cuti sakit ia juga bergantung kepada tempoh berkhidmat seseorang staff.

Namun, MC adalah salah satu cuti yang buat majikan menyampah, sebab ada staff yang mengambil kesempatan.

Untuk mengelakkan staff menipu, satu, anda kena ada MC asal yang staff dapat dari klinik yang mereka pergi, beserta resit, jika syarikat anda tidak mempunyai klinik panel untuk tujuan claim.

Untuk cuti sakit bergaji:
0-2 tahun – 14 hari
2-5 tahun – 18 hari
5 tahun ke atas – 22 hari

Manakala, jika staff anda terpaksa masuk wad, cuti bergaji akan diberi tak lebih dari 60 hari.

#4 Compasionate Leave

Image result for Compassionate Leave

Compassionate leave adalah cuti ihsan oleh majikan kepada staff, bagi hal-hal tertentu seperti kematian, ada ahli keluarga yang sakit, atau perkara kecemasan yang tak boleh dielakkan.

Selalunya, jumlah cuti yang diberi adalah bergantung kepada masalah yang dialami oleh staff.  Dan jika anda tak nak berikan cuti ini kepada staff, tidak menjadi masalah dari segi akta kerana ia bukan cuti wajib.

Dan pastikan untuk approve cuti tersebut sebagai cuti ihsan, anda perlu minta staff untuk sertakan dokumen sebagai bukti.

Sebagai contoh, jika ada kematian, pastikan staff attach sekali salinan sijil kematian untuk rekod anda dalam fail cuti staff tersebut.

Namun, jika ada staff yang menipu untuk dapatkan cuti ihsan, apa yang anda boleh buat adalah menolak annual leave atau tolak gaji mengikut berapa hari cuti yang diambil.

#5 Replacement


Image result for replacement Leave

Replacement ini adalah cuti ganti, yang mana bila staff bekerja pada waktu mereka cuti, atau pada cuti-cuti am.

So, apabila staff bekerja pada hari yang sepatutnya mereka bekerja, pastikan anda maklum dan mempunyai bukti yang mereka datang bekerja.

Untuk menggantikan cuti, jangan biarkan staff drag dan kumpul cuti banyak-banyak, supaya anda takda masalah bila staff mintak cuti sekali panjang, boleh mengganggu operasi syarikat.

Untuk replacement, letakkan syarat seperti cuti ganti hanya valid 2 minggu sahaja, melainkan anda boleh tolerate dengan staff, then its okay.

#6 Maternity Leave

Image result for #6 Maternity Leave

Cuti bersalin adalah cuti wajib diberi gaji oleh majikan. Seperti apa yang ditermaktub dalam akta, setiap kali staff bersalin, syarikat perlu membayar cuti bergaji kepada staff selama 60 hari.  

Untuk melayakkan staff tersebut dapat gaji berbayar, staff tersebut perlulah telah bekerja 90 hari dalam tempoh 9 bulan sebelum bersalin.

Selain itu, cuti bergaji hanya akan diberi sehingga anak ke 5 sahaja.

Namun, anda kena tahu, apabila staff bersalin, 60 hari cuti bukanlah jangka masa yang pendek.

Untuk mengelakkan kerja dalam syarikat terganggu kerana staff anda bersalin, tetapkan dalam polisi syarikat untuk maklumkan bahawa mereka mengandung sekurang-kurangnya 3-5 bulan sebelum due date expected mereka akan bersalin.

#7 Paternity Leave

Image result for #7 Paternity Leave

Jangan jadi majikan yang kejam kalau staff anda tu isteri mereka bersalin, berilah mereka cuti yang bergaji untuk mudahkan urusan mereka walaupun dalam akta tak tetapkan pun ada cuti untuk suami-suami yang bekerja di luar sana dapat cuti bergaji dari majikan.

Tetapi, sebagai majikan, kita sendiri mestilah faham kebajikan dan keperluan staff, betul?

#8 Unpaid Leave


Image result for unpaid leave

Cuti tidak bergaji tidak semestinya staff boleh ambil sesuka hati walaupun gaji mereka ditolak.

Unpaid leave hanya boleh digunakan jika annual leave staff dah habis, ataupun staff nak bercuti lama atas sebab-sebab yang tertentu dan kukuh.
Dan sebelum anda nak approve mana-mana cuti daripada staff pastikan staff dah prepare kerja-kerja mereka lebih awal atau cari pengganti sementara untuk mereka sepanjang mereka bercuti.

Lebih baik jika anda ada sistem HR, yang menjadi platform untuk anda kira gaji staff, dan staff boleh mohon cuti terus dari sistem bagi anda yang terlalu sibuk takda masa.

Kalau tak mampu, gunakan cara manual, jaga rekod cuti setiap staff yang anda hire dan update setiap kali staff anda ambil cuti.

Tapi kalau anda rasa leceh, takda masa nak buat semua ni, dan tak nak ada HR pun bantu anda, takda masalah jika anda rasa suka nak “sedekah cuti lebih kepada staff anda.

Dalam uruskan staff, kita bukan setakat tengok duit syarikat cukup ke tak bayar gaji, atau anda fikir kalau staff anda tak perform senang, anda buang terus.

My Instagram

Designed By OddThemes | Distributed By Blogger Templates