HAID BERBULAN-BULAN, Adakah (Kanser, Cyst, Fibroid?) JANGAN RISAU

Rina pernah alami masalah ini. Haid sampai 3 bulan berturut-turut tak berhenti darahnya. Perasaan memang bingung, tak tahu mana satu haid dan darah istihadah. Segala sumber google rina baca satu per satu demi nak mencari tahu waktu haid sebenar. 

Dalam ramai-ramai wanita di dunia, pasti ramai juga yang ada masalah sebegini. Cuma kita sahaja tak tahu. Kat sini rina nak kongsikan pengalaman ni supaya wanita yang mengalami masalah ni tahu apa nak buat dan jangan rasa keseorangan mempunyai masalah ini.

Waktu mula-mula rina alami pendarahan ini, sebenarnya agak risau juga sebab darah terlalu banyak dan tak berhenti. Banyak tu kadang-kadang lebih banyak dari period. Contohnya pada waktu period, darah tu membuatkan kita pakai pek sehari sebanyak 4 - 5 pek. Tapi istihadah berpanjangan atau pendarahan berbulan-bulan ini membuatkan sehari kena tukar sampai 6 - 7 pek sehari.

Untuk pengetahuan, darah istihadah ni sangat cair. Tak sama macam darah haid. Kadang-kadang dia macam darah haid juga sebab ada ketul sikit cumanya warna nya tersangatlah cair dan tak merah pekat dan tak gelap.

Maaflah ya, sebab terlalu direct bercerita. Rina nak bantu korang yang alami masalah yang sama. Jadi kena cakap direct supaya korang faham. 😅

haid berpanjangan

Umumnya, haid tu sebenarnya maximum sampai hari yang ke-15 sahaja. Lepas hari ke 15 kalau darah ada lagi, mandi wajib dan solat macam biasa. sebab itu dah dikira istihadah. tambah-tambah kalau kita ni jenis yang tarikh haid tak tetap. So kena biasakan solat juga walaupun ada darah sebab itu adalah istihadah sebenarnya.

Check Di Klinik Kerajaan

Ok nak dijadikan cerita, rina pergi ke klinik kerajaan.  Pertama sekali, doktor tanya tarikh period. Kemudian, bila cerita darah banyak tak henti apa semua tu, dia cuma kata hormon sahaja. Dah nak buat macam mana, hormon tu macam tu. Itu kata doktor. Time ni rasa macam aduh tak membantu langsung.  Pastu kena ke bahagian ibu mengandung untuk scan.. Ini ada tarikh dia , kena buat appointment. Sabaq jala.

Selepas tu Rina ada ke klinik swasta, dia buat cek darah untuk kesan masalah apa tatau laa. Tapi rina dah cerita dari A to Z. Jadinya dia nak check untuk kanser rahim, fibroid la, cyst la dan macam-macam lagi. Lepastu, scan. Kat situ nampakla macam darah dok turun lagi semua time scan tu. Doktor siap tunjuk ni darah semua ada akan keluar banyak lagi. Adoi la, rasa lagi stress.

Kanser, Cyst Atau Fibroid?

haid berbulan-bulan

Lepas tu, doktor bagitahu darah tak ada apa-apa masalah. Makmal dah cek darah tadi lepas kena suntik. Memang tak ada masalah apa-apapun. Katanya memang betul hormon jer. Cyst atau fibroid pun memang tak ada. 

Rina sungguh-sungguh tanya pasal kanser atau penyakit dalam perut ka.. Dia kata:

"kanser tak ada sebab awak punya rahim, servix semua tak ada simpstom-simpstom cancer langsung..awak takut yerrr".

Memang takut sangat la doktor. Kenapa darah tak henti-henti. Kemudian, doktor ada bagi ubat Revimed. Ubat Revimed ni rina google. Dia adalah untuk orang yang haid tak stabil. Tak datang period. tapi.. Ini masalah period terlebih ni. Ragu-ragu juga nak makan. Sebabnya doktor pun ada kata, kalau awak tak plan nak hamil dalam masa terdekat ni, boleh makan ni. 

So rina rasa itu macam pil perancang. Konfim. Sebabnya mak rina kerja klinik swasta dulu. Katanya kadang-kadang orang nak hormon stabil makan pil perancang. Itu memang rina tak makan sebab macam tak sanggup. Tapi bila ingat-ingat balik, rina pernah makan juga ubat tu sebelum ni, sebelum makan tu belum google dan ambil tahu lagi.

Tapi kalau tak makan, darah turun. Jadi, waktu tu memang no choice sangat. So makan jer. Sekarang ni, dah dekat 2 tahun lepas makan ubat tu. Alhamdulillah darah makin ok, tak seteruk macam dulu. Cuma rina sebenarnya bukanlah orang jenis makan ubat-ubat klinik ni. Rina memang tak minat ubat-ubat klinik sebab membayangkan kandungan ubat tu. Rina lebih suka macam herba atau vitamin.. Haa gitu jerla.

Dah lama dah rina tinggal ubat tu, tapi dulu makan sikit jer. Masih banyak lagi ubat tu kat rumah. 

Minum Kelapa Bakar 

Waktu stop makan ubat tu, penah la haid jadi banyak lagi dan macam istihadah yang berpanjangan juga. Tapi rina cuba amalkan minum kelapa bakar. Beli buah kelapa dan bakar dekat atas api dapur. pastu letak serai dan halba dalam air kelapa tu. Lepas dah mendidih atau panas buah tu, tutup api dan minum air kelapa tu. Alhamdulillah ini pun ok sangat. Setiap kali period, dah selalu dok minum air kelapa bakar ni untuk stopkan period, bagi betul-betul lancar dan lain-lain lagi.

haid lama

Setengah orang minum kelapa bakar ni sebab nak ikhtiar hamil. Insyallah berkesan sebab tips ni pun dapat dari seorang ustaz. Korang boleh baca juga Minum Kelapa Bakar - Tips Hamil Dan Period Lancar. Selain dari tu, rina juga dah cuba jadi vegetarian jugala lebih banyak makan sayur hijau dan buah. 

Lepastu, cuba tidak stress lagi. Padahal sebelum ni memang tak stress tapi doktor kata stress . Ahh sudah. Last-last memang rina jadikan diri pemalas sikit, tak terlalu hardworking. Rina cuba buat kerja dan rehat yang banyak juga. Sudah galak tonton movie dan sebagainye hehe. Selamani rina tak pernah maiin game kat fon dan jarang sangat nak tengok youtube ke movie ke.. Sangat-sangat hardworking kalau tengok youtube pun nak tengok pasal bisnes dan sebagainya. Sekarang ni Rina nak cuba ketawa hari-hari hahaha dengan tengok hiburan. Ahh gitew.

Amalkan Surah Berhentikan Pendarahan

Ok, last tips nak bagi adalah amalkan ayat berhentikan pendarahan. Rina pun taktau ayat apa nak baca dulu tapi rupa-rupanya, Ayat Tabbatyada (Surah Al-Lahab) ni sangat-sangat berkesan. Alhamdulillah 2 kali istihadah rina cuba buat amalan ayat ni , memang darah betul-betul stop selepas sehari lepas tu. 

Caranya adalah:

1. Kita sendiri amalkan ayat ini selalu. Kena rajin baca dan dengar surah-surah berkaitan pendarahan.

2. Suami juga perlu baca surah ini sambil tekapkan tangannya di ari-ari (gitulah tips nya) tengok video di bawah, explaination dari Ustaz ni. Alhamdulillah sangat membantu.


Semoga bermanfaat buat anda semua. Rina doakan segala masalah pendarahan, haid tak stabil korang semua berjaya di atasi. Amiiin. Alhamdulillah sekarang rina cuba amalkan Kurma Ajwa dari Rihura. Kurma Ajwa Rihuran ni asli dari Madinah, tak di awet (tak tertipu), ada certificate of origin. Jadi memang rasa selamat makan, tak ada gula dalam kurma, ini memang kurma ajwa asli. 

haid berpanjangan


Kurma ajwa ni salah satu untuk menyuburkan suami isteri, untuk meningkatkan sel darah merah Insyallah kalau kita nak stabilkan hormon atau nak cuba ikhtiar hamil. Kita cuba atasi masalah pendarahan kita dulu. Sebab kalau nak mengandung kena guna banyak darah dalam tubuh. Ini kata doktor hospital yang pernah rina pergi cek. Bukan sekali 2 rina pi cek pasal darah ni, tapi dah lebih dari 5 kali pun ada sebenarnya. Mudah-mudahan tercapai hasrat kita semua untuk selesaikan masalah pendarahan ini. Aamiin ya Rabbal Alamin.

haid bulan bulan

haid lama

haid lama

Pada mulanya memang kita rasa down dan kenapalah aku diuji sebegini, Tapi kata seorang ustaz tu, kita kena redha, ini Allah yang jadikan. Kita hanya perlu usaha dan ikhtiar dan syukur atas segala nikmatnya. Mana tahu ada hikmah di sebalik semua ni. Ini pun merupakan salah satu penyakit, kemungkinan penyakit kita ini penghapus dosa kita, atau hikmah nya mungkin menyelamatkan kita dari sakit lain atau apa-apa ke.. siapa tahu kan. Maka, siapalah kita untuk pertikaikan takdir Allah. Sesungguhnya perancangan Allah adalah yang terbaik. Alhamdulillah.

Oh ya, kalau korang nak dapatkan kurma Ajwa macam Rina amalkan ni, boleh juga klik wasap di sini. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua.

My Instagram

Designed By OddThemes | Distributed By Blogger Templates