Jadual Pemakanan Kurma Ajwa Untuk Hormon | Haid Berpanjangan Atau Tidak Lancar

Bagi wanita yang mengalami masalah haid tidak stabil atau haid berpanjangan, pasti tercari apakah solusi dan penyelesaiannya. Alhamdulillah rina sendiri mempunyai pengalaman istihadah atau period berpanjangan selama berbulan-bulan akhirnya kini tidak lagi. Masalah tersebut sudah selesai. 



Agak lama juga mencari penyelesaian, tapi Alhamdulillah Allah hantar seorang kawan dan seorang doktor untuk bagi petunjuk tentang penyelesaian masalah haid berpanjangan ni. 

Seorang kawan suggest makan kurma ajwa untuk ikhtiar hamil manakala bila haid berpanjangan ketika itu, doktor pula kata "Awak ni suspek anemia" jadi kena cari makanan tambah darah. Ditambah dengan Research dan percubaan makanan yang rina cuba sendiri, akhirnya makan kurma Ajwa berkesan atasi masalah haid tak stabil atau haid berpanjangan ni. 


Kurma Ajwa Atasi Masalah Hormon Tidak Stabil


Tapi awas, bukan sebarangan kurma tau. Kena juga makan kurma ajwa. Kenapa? Sebabnya ramai tak tahu kurma lain banyak telah diawet gula, hampir semuanya lah. Seller memang takkan beritahu sebab entah-entah mereka pun tak tahu. Tapi Rina tuntut ilmu dengan pembekal kurma dari Madinah.

Dan perkongsiannya tu baru rina faham kenapa orang Arab pun paling suka makan kurma Ajwa berbanding kurma yang lain. Cuma 1 jenis kurma sahaja yang sukar dan takkan diawet gula, ia datang terus dari ladang dan diedarkan di Malaysia. Iaitu kurma Ajwa. 

Kurma Ajwa Pula dari mana? Kena cari yang dari Madinah. Kenapa? Sebab khasiat dan keberkatannya. Sekarang ni ramai kata kurma ajwa dari Madinah tapi taktau sebenarnya ada kurma ajwa yang telah di tanam di negara lain seperti Cina, Indonesia, Tunisia, Iran dan banyak lagi. Jadi, penting pilih kurma Ajwa Asli Madinah Rihura sebab ia original ditanam di Madinah dan ada Certified Original Arab Saudi.


Kurma Ajwa Original Segar Dari Tanah Madinah


Kurma Ajwa adalah friendly diabetis dimana ia sesuai untuk orang yang ada kencing manis dan darah tinggi juga. Ini kerana kandungannya adalah khasiat buah kurma dari ladang sebenar. Tidak diawet gula sama sekali seperti kurma murah. Ya, kurma murah memang diawet gula tanpa kita sedari.

Untuk atasi masalah hormon dengan pemakanan kurma ajwa, anda boleh makan begitu sahaja atau mengikut jadual. Jadual ini disediakan untuk panduan bagi pengamal kurma Ajwa Asli Madinah Rihura untuk mengatasi masalah hormon. 

Jadual pemakanan ini juga disediakan oleh Sis Rina sendiri. Kurma ajwa asli Madinah ceritificate original dari Arab Saudi adalah kurma Ajwa dari Rihura (Kurma Ajwa Rihura).  So lepas ni korang nak cari kurma ajwa original segar dari Madinah, boleh cuba kurma Ajwa Rihura.

Baca juga:  Kisah Pendarahan Berpanjangan Istihadah Selesai Dengan Kurma Ajwa.




Berikut adalah jadual pemakanan kurma ajwa Rihura untuk hormon. Insyallah dengan ikhtiar untuk stabilkan hormon dengan izin Allah SWT, masalah haid berpanjangan atau haid tidak stabil ini akan diselesaikan. Alhamdulillah. Jom kita ikuti jadual pemakanan kurma ajwa untuk stabilkan hormon ini.


Jadual Pemakanan Kurma Ajwa Rihura Untuk Hormon | 
Haid Berpanjangan Atau Tidak Lancar

Pagi:  

Makan 7 biji Kurma Ajwa Asli Madinah Rihura sebelum sarapan sewaktu perut kosong, lepas makan 7 biji ajwa, minum air putih supaya zat dan khasiatnya mudah diserap untuk tubuh badan anda. 

Sebagaimana hadis sahih nabi, Kurma Ajwa asli ditanam di Madinah 7 biji dimakan pada pagi hari dapat atasi racun dan sihir.

Hormon wanita juga boleh berkait rapat dengan gangguan. Jika dari segi sains, ia adalah penyakit yang boleh kita rawat, salah satunya amalkan ajwa untuk atasi hormon sebab khasiat kurma ajwa itu sendiri. Manakala kita amalkan ikut jumlah ganjil dan dimakan pagi hari pula adalah untuk bertepatan dengan hadis nabi yang sahih bagi cegah racun dan sihir.



Subuh:

Pada waktu kita bangun subuh, iaitu awal pagi. Minum air Nabeez sangat bagus untuk hormon. Air nabeez adalah air rendaman kurma dimana kita rendam 3-7 biji kurma Ajwa dalam 1 Gelas besar (500 ml) dan biarkan semalaman (Sediakan pada malam hari sebelum tidur). Pada waktu subuh bangun dan minum air nabeez serta makan buah-buahannya. 

Selain hormon lebih terjaga dan stabil, ia memberikan tenaga yang hebat dan mengenyangkan perut kita. Sebab itu jugalah kurma memang sesuai makan pada bulan puasa dan waktu bersahur. 

11pagi:  

Minum susu kurma Ajwa atau air nabeez. Tapi kalau nak minum air nabeez waktu ini, buatlah dari pagi. Sebagai contoh kita bekerja, boleh bawa bekal air putih dan rendamkan kurma dalam bekas air pada jam 6 - 7 pagi. Pada jam 11 atau 12 tengahari dah boleh minum. Jika nak amalkan kurma ajwa asli Madinah ni, amalkan makan begitu sahaja pun tidak ada masalah.

Selain dari Kurma Ajwa, boleh juga makan dried Aprikot untuk tambah sel darah merah selain kurma, mix fruits untuk gantikan makanan bergula juga. Semua produk makanan sihat dan terbaik untuk stabilkan hormon ini boleh dapatkan di Rihura juga.


Makan Lunch:  Makan tengahari seperti biasa tetapi ambil nasi putih pada kadar mencukupi dan lebihkan lauk serta sayur-sayuran. Elak makan lauk yang berminyak, tajam atau berlemak, kalau boleh tak perlu ambil langsung.


Makan Petang: Amalkan 3 Biji kurma Ajwa Rihura atau makanan sunnah Rihura yang lain juga. Sebenarnya kandungan kurma ajwa ini akan bagi tenaga kepada anda dalam masa yang sama takkan letih. Apabila tubuh tak letih dan tak stress, hormon akan bertambah baik. 

Pendarahan berlebihan berlaku dan meyebabkan sel darah kita berkurangan dan saiz sel darah menjadi kecil. Tak percaya? Boleh cuba buat full checkup darah untuk lihat adakah darah anda ada masalah itu? Silap-silap boleh jadi suspek anemia. Kalau ada sakit anemia itu maksudnya sel darah pun bermasalah, sebab itu mudah pening, pitam, tekanan darah rendah dan sebagainya.

Penyelesaiannya kena amal makanan untuk tambah sel darah merah iaitu Kurma Ajwa Asli Madinah yang ditanam di Madinah seperti ajwa Rihura ini dan juga boleh aprikot kering.


Dinner:  Boleh ambil nasi putih lebihkan sayur buah dan lauk atau roti atau makanan berat lain sebelum jam 7 atau 8 malam.

Atau

Jadikan kurma sebagai hidangan makan malam, tak perlu makan nasi dan lauk pauk pada malam hari. Pada malam hari, tubuh lebih banyak berehat. Jika ambil makanan berat, tubuh tertekan, ia menjadi lemak. Dengan pengumpulan lemak-lemak ini akan menyebabkan hormon wanita terganggu.

Ada orang bila berat badan meningkat hormon terganggu teruk dan agak sukar nak stabilkan. Di sini kita perlu jaga awal-awal iaitu dengan makan malam. Boleh makan macam biasa tapi pastikan portion yang betul. 


Jika nak makan kurma saja pun, boleh pelbagaikan seperti makan dengan roti (jadikan pati kurma Ajwa terlebih dahulu). Pati itu juga boleh guna untuk buat susu kurma, masukkan saja pati kurma tersebut ke dalam susu tepung atau susu segar, susu kurma ajwa anda siap diminum!


Supper (tengah malam): 

Sebelum tidur, makan 3-5 biji kurma ajwa atau air nabeez (air rendaman kurma Ajwa yang direndam dari petang jam 6 petang (rendam 6 jam). Amalan makan kurma pada malam hari akan menyebabkan organ dan tubuh berehat. Mudah untuk hormon wanita lebih stabil, sihat dan seimbang.

Air nabeez boleh dibuat pada malam hari, dan boleh dibiarkan rendaman 3-7 biji kurma dalam air putih sehingga semalaman. Pagi subuh esok boleh diminum air nabeez tersebut dan makan buahnya.


Allahuakhbar, Lihat Video Masalah Selesai Seisi Keluarga


Jom ikuti Video Perkongsian Puan Siti Aisyah dari Kuala Lumpur tentang pemakanan kurma Ajwa Original Madinah Rihura. Masalah sakit kepala, pening, pitam, tekanan darah rendah, hormon juga telah diselesaikan dengan amalan pemakanan sunnah. Alhamdulillah.



Kata Pengamal Kurma Ajwa Madinah Original Rihura 

Jom lihat pula apa kata pengguna Kurma Ajwa Rihura. Ramai yang teruja dengan kurma Ajwa Asli Madinah original dan segar ini. Insyallah selain dari amalkan untuk hormon wanita lebih baik, sangat mewah apabila dimakan pada bulan puasa. MasyaAllah.






Alhamdulillah itulah dia antara jadual pemakanan kurma ajwa untuk wanita yang mengalami masalah haid tidak stabil atau haid berpanjangan. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. 

Jadual ini adalah perkongsian tips pemakanan yang boleh anda amalkan, tetapi ingat, jangan makan kurma yang diawet gula. Dengan kandungan gula berlebihan, pemakanan untuk selesaikan masalah hormon ini tidak mungkin berkesan.

Saranan kami, gunakan kurma Ajwa Asli Madinah dari Rihura. Anda boleh ke Page Facebok Rihura, Website Rihura, Instagram Rihura atau ke link Wasap di bawah:-


Klik Whatsapp Di Sini

Beli Di Shopee



Dapatkan Ilmu Bermanfaat, Jemput Sertai:

Barang Rumah Malaysia

Komuniti Rihura

Info Ibu Hamil 

Info Resepi 

Info Motivasi 

Malaysia Blogger Influencer & Content Writer

sitirohaida berkata...

nak puasa ni kenalah dapatkan kurma ajwa ni.selalu akak buat susu dengan kurma ni untuk anak-anak masa sahur.Sebab sahur jarang diorang nak makan nasi

shidarahmat berkata...

Tq share .. hebat kurma ajwa banyak khasiat

Cik Min berkata...

Baguskan kurma ajwa ni. Lagipu. Memang makanan sunnah kan, mmg terbukti byk khasiat

Rozita Ceritaita berkata...

Rina ni kan.. tetiba buat akak rasa nak korek kurma dalam peti.. hahaha.. lama tak makan kurma ajwa rina.. sedappp.. buat air nabeez lagi sedap..susu kurma pun sedap..eh semua sedap la.. janji guna kurma ajwa yang enak..

Ombak Bergigi berkata...

Terima kasih utk perkongsian, kurma ajwa mmg sgt sedap. Tahan lama dan banyak khasiat.

Netty berkata...

Bagus kalau dapat amalkan kurma Ajwa ni.. lagi-lagi nak masuk bulan Ramadhan ni. Dah kena mula simpan stok kat rumah juga ni.

Siti Awadah berkata...

kurma ajwa mmg sedap!! lagi2 sbb kurma ajwa ni ada kaitan ngan sirah nabi so bila makan tu rasa syahdu pun ada

Mrs Pip berkata...

Wah boleh elak anemia.
Kak Pip kalau preggy, mmg ada risiko anemia. Penat doktor dok tukar ubat Dan suggest makan itu ini, tapi nak naikkan bacaan iron dlm badan memang agak lambat.
Nanti insya Allah kak pip nak Cuba pula kurma ajwa n buat air Nabeez tu.

Atul Hamid berkata...

MasyaAllah, buah kurma buah yang sangat banyak khasiatnya. Selalu dengar untuk booster je, rupanya stabilkan hormon pun boleh.

Maria Firdz berkata...

Kurma Ajwa memang yang terbaik.. kalau dah pernah makan kurma Ajwa.. macam tak blh nak makan kurma yang lain...

My Instagram

Designed By OddThemes | Distributed By Blogger Templates