Gebu Gebas! Resepi Kek Oren Kurma Ajwa Paling Sedap Dan Mudah

Resepi kek oren Kurma Ajwa Asli Madinah | Kek Gebu dan sedap, bila makan rasa perisa oren dan pastinya sangat sesuai dengan selera tekak. Ada campuran hirisan buah kurma Ajwa Madinah yang segar dan fresh ini menjadikan anda lebih bertenaga dan kenyang selepas menikmati kek Oren Kurma Ajwa ini.

Resepi Kek Oren Kurma Ajwa Madinah Rihura 


Resepi kek Oren Kurma Ajwa ini dihasilkan oleh mama rina sendiri ya, jadi gambar dan resepi ini dikongsikan kepada Rina. Alhamdulillah memang seronok sangat sebab my favourite adalah kurma Ajwa Asli Madinah Rihura tu. Dan mama gunakan kurma tu untuk buat kek oren kurma Ajwa ini. 

Resepi kek oren kurma Ajwa ini juga telah dikongsikan di facebook dan mendapat sambutan. Bestnya! Korang yang baru baca ni wajib cuba resepi okey! Resepi kek oren kurma Ajwa ini mempunyai khasiat hebat iaitu dapat meningkatkan selera makan anak dan dewasa sebab perisa oren membangkitkan aura rasa yang menyelerakan dan khasiat kurma ajwa sendiri untuk meningkatkan selera makan.



Jom lihat cara buat kek oren kurma Ajwa Madinah ini, resepinya tidak sukar. Jika anda suka buat kek, pasti menjadi! Bak kata orang, resepi kek oren kurma Ajwa Madinah ni macam petik jari je terus siap dan menjadi. Jom ikuti resepi kek oren kurma ajwa di bawah.


Bahan- Bahan Untuk Resepi Kek Oren Kurma Ajwa:


  • 1 ketul butter
  • 1 cawan gula halus
  • 4 biji telur atau 5 biji telur jika telur kecil
  • 2 cawan tepung gandum / Kalau guna tepung naik sendiri (tak perlu baking powder)
  • 1 sudu teh ovelet
  • 1 sudu teh baking powder
  • 3 sudu besar oren sunkist
  • Kulit limau sunkist
  • Kurma ajwa diracik-racik halus (ikut kuantiti kesukaan anda)
  • Kalau suka boleh tambah badam utk hiasan


Cara-Cara Penyediaan | Resepi Kek Oren Kurma Ajwa Rihura: 


1. Mix butter dengan gula sehingga adunan berubah menjadi warna putih.

2. Masukkan telur dan Mix lagi.

3. Masukkan tepung, kulit limau, kurma ajwa yg di racik tadi dan kacau sehingga sebati.

4.  Masukkan 3 sudu besar oren sunquick ke dalam adunan. Kacau hingga sebati.

5.  Bakar suhu 160, masa 45 min.

6.  Selepas siap, taburkan lagi hiasan kurma ajwa Rihura hirisan dan kulit oren sunquick hiris untuk kek berbau lebih wangi dan sedap.

7.  Siap, tunggu sejuk sedikit selepas keluar dari oven dan sedia menjamu selera untuk keluarga tersayang.

Kek Oren Kurma Ajwa Siap

Alhamdulillah itu dia resepi kek oren kurma Ajwa Rihura yang paling sedap dan gebu korang boleh cuba. Memang gebu gebas kalau kena caranya. Resepi ini dari Mama Rina sendiri iaitu Puan Shamsiah Zulkifli. 

Tips ikut resepi kek oren kurma Ajwa ini adalah penting guna kurma Ajwa Asli untuk lebih sedap dan berkhasiat. Jangan salah beli kurma Ajwa.

Banyak kurma ajwa dijual tapi diambil dari mana pun taktahu sebabnya sekarang bukan Madinah sahaja, tapi Cina, Indonesia dan lain-lain negara pun sudah tanam kurma Ajwa. Kadang-kadang seller pun tak tahu menahu. Penting kalau nak beli kurma Ajwa, cari kurma Ajwa betul-betul asli Madinah. Macam mana nak tahu?


Kurma Ajwa yang dijual harus ada certified Original dari Arab saudi. Kurma Ajwa asli Madinah Rihura ada certified Original Arab saudi dan alhamdulillah ia benar-benar Ajwa ditanam di Madinah Original.

so, korang boleh dapatkan dari Rihura ya 😘



Memang sedap kan! Fresh dan segar itu tak dapat dinafikan lagi. Itulah ramai yang suka sangat beli kurma Ajwa dengan Rihura ni. Tambah-tambah nak puasa ni. Bukan saja korang boleh buat resepi Kek Oren Kurma Ajwa je, macam-macam juga resepi dikongsikan oleh Team Rihura di Group Peminat Kurma Ajwa Madinah ini. Jom sertai sekarang.


Untuk pertanyaan tentang kurma Ajwa Asli Madinah dari Rihura, boleh terus klik ke:-


Whatsapp 

Shopee






My Instagram

Designed By OddThemes | Distributed By Blogger Templates