41 Khasiat Kacang | Kelebihan Makan Kacang Wajib Tahu

Terdapat banyak kelebihan makan kacang atau khasiat kacang yang ramai tak tahu.  Terdapat pelbagai jenis kacang dalam dunia yang pastinya memikat selera kita.  Antaranya adalah kacang pistachio, kacang tanah, kacang almond, kacang gajus dan banyak lagi jenis-jenis kacang.

Tahukah anda, terdapat mitos yang mengatakan bahawa makan kacang akan menyebabkan timbulnya jerawat. Sudah pasti para wanita takut untuk makan kacang tetapi mereka terlupa akan khasiat kacang sebenarnya!

Selain itu, terdapat juga mitos yang mengatakan bahawa makan kacang akan menyebabkan sakit gigi atau gigi tidak kuat walhal ia tidak langsung begitu. Oleh itu, anda perlu tahu apakah kelebihan sebenarnya makan kacang. 

Adakah kacang baik untuk kita? Kelebihan makan kacang buat anak-anak dan juga dewasa adalah seperti berikut. Jom lihat antara khasiat makan kacang. 


Kelebihan Makan Kacang | Khasiat Kacang 


Khasiat kacang yang dikongsikan ini adalah umum khasnya untuk semua jenis kacang. Entri ini tidak spesifikan jenis setiap kacang, tetapi lebih kepada umum untuk tatapan anda semua. Khasiat kacang ini adalah berdasarkan kajian dan sumber-sumber dari pelbagai khasiat kacang yang terkenal di Malaysia.

Dengan mengetahui khasiat kacang, anda dapat merancang akan pemakanan kesihatan yang lebih sihat untuk anak-anak khasnya untuk menguatkan gigi, rambut dan tulang. Salah satunya makan kacang! 


1. Menguatkan gigi anak dan dewasa 

Selain khasiat kacang untuk kuatkan gigi, kismis sultana juga mempunyai khasiat yang sama. Selain itu, jika gigi rosak, elok juga diamalkan kismis dan kacang untuk dapatkan khasiatnya terhadap gigi.


2. Meningkatkan selera makan anak dan dewasa

Seringkali kita mendengar makan buah-buahan campuran kering sangat bagus tingkatkan selera makan, khasiat kacang juga dapat tingkatkan selera makan anak.


3. Mengenyangkan perut dan elak gastrik

Sama seperti kurma Ajwa Asli Madinah Rihura dapat kenyangkan perut dalam masa tak sampai 1 minit pun. Khasiat kacang dalam pemakanan dapat cegah gastrik dan kenyangkan perut juga.


4. Memberi tenaga dan menguatkan tubuh badan

Selalu kita dengar makan kurma dapat beri tenaga. Ya, kacang pun dapat kuatkan tubuh badan. Namun, amalkan selalu pun tiada masalah, ia memang bagus untuk kesihatan.


5. Menurunkan risiko sakit jantung 

Sakit jantung ada simptoms dan sebabnya. Alhamdulillah bila tahu khasiat kacang dan kelebihan makan kacang ni, bolehla diamalkan untuk mengurangkan sakit jantung. 


6. Melindungi pemakan dari sakit kardiovaskular

Sakit kardiavaskular bila-bila pun boleh menyerang. Sebagai contoh, serangan jantung, sakit dada, paru-paru dan macam-macam lagi. Jangan risau, jom amalkan kacang, mudah-mudahan terlindung dari masalah sakit kardiavaskular.


7. Menurunkan berat badan 

Berat badan dapat dikurangkan, diturunkan jika selalu jadikan kacang sebagai jajan. Sebab kacang boleh mengenyangkan, jadi anda boleh gunakannya sebagai snack diet anda.


8. Mengawal makan

Kawal makan adalah idaman ramai orang untuk diet dengan mudah dan cepat kurus. Kawal makan akan menjadi mudah jika kita amalkan makanan yang cepat kenyang seperti kacang dan kurma.


9.  Mengurangkan lemak dan kalori 

Lemak dan kalori sangat menyakitkan hati. Siapa yang nak ternak lemak kan? Cepat-cepat munasabah diri tak boleh jadi ni. Kena juga kurus, dengan cara kurangkan lemak dan kalori. Khasiat kacang adalah kurangkan lemak, jadi apa tunggu lagi?


10. Mengurangkan risiko diabetis 

Alhamdulillah rupanya ada makanan yang boleh dimakan untuk pesakit diabetis dan juga bermanfaat. Zat kacang yang membantu mengurangkan risiko diabetis adalah berita baik untuk anda semua.


11. Menurunkan paras gula dalam darah 

Paras gula dalam darah makin turun dengan baik. Sebab itulah ibu mengandung pun elok amalkan kekacang. Khasiat kacang dan kelebihan kacang ni memang tak dapat dinafikan lagi.


12. Mengatasi ataupun mencegah kanser 

Masalah penyakit no 1 rakyat Malaysia selain jantung adalah sakit kronik seperti kanser. Untuk cegah kanser, makan kacang juga membantu. Tak salah amalkan. Untuk cegah kanser, vitamin dalam buah-buahan juga penting. 

Anda boleh dapatkan Mix Fruits Nuts Rihura yang mengandungi kacang almond dan buah kering sunnah campuran. Rasanya memang sedap. Kaya dengan protein dan vitamin kerana ada campuran buah dan kacang. 


Jom lihat pelbagai lagi khasiat kacang serta kelebihan makan kacang yang ramai terlepas pandang. Mulai hari ini, agak-agak nak makan kacang tak? Kalau terliur atau teringin, makanla! Tak rugi pun. 

Tapi agak rugi kalau anda tak cuba Kacang mix fruits nuts dari Rihura tu. Sebab ada campuran buah kering di dalam balang kacang juga sangat sedap! memang sedap!



Kelebihan Kacang | Khasiat Kacang Lain-Lain


13. Mencegah sakit batu karang 


14. Melindungi tubuh badan dari radikal bebas 


15. Membantu pembentukan tisu badan 


16. Melancarkan sistem pencernaan dan pembiakan 


17. Mengandungi tinggi antioksidan yang berfungsi melindungi tubuh 


18.  Berpotensi mencegah kanser perut dalam kalangan orang dewasa 


19. Berpotensi mencegah penyakit kanser payudara hati dan usus 


20. Menurunkan kolestrol dalam tubuh badan 


21. Membantu mencegah keradangan


22. Mencegah keradangan


23. Baik untuk Alzheimer


24. Meningkatkan fungsi otak


25. Menguatkan memori 


26. Melambatkan simptom dementia


Imej via [ikimfm]

27. Menguatkan tulang anak dan dewasa


28. Melindungi tulang dari osteoporosis


29. Menyokong fungsi sel dalam badan


30. Mengurangkan tekanan darah


31. Membantu pertumbuhan bakteria baik dalam usus termasuk bifidobacteria dan lactobacillus


32.  Meningkatkan HDL kolestrol baik 


33. Membantu mengurangkan risiko 'oxidative status’ (yang boleh menyumbang kepada penyakit jantung)


34. Menguatkan rambut


35. Mengurangkan risiko strok


36. Mengurangkan risiko depresi dan kemurungan


37. Menyuburkan sel-sel dalam badan


38. Berfungsi sebagai anti penuaan kulit


39. Kuatkan imunisasi tubuh badan


40. Elak risiko anemia


41. Mengawal simptom parkinson


Mix Fruits Nuts Rihura


Antara kandungan Mix Fruits Nuts Rihura adalah kacang almond, kranberi, pumpkin seed, buah aprikot / tin kering, sunflower seed, kismis, mix fruits. Kacang almond memang sangat sedap digabungkan makan dengan mix fruits tu. 

Mix fruits adalah buah kering seperti mangga, kiwi, betik, jambu dan banyak lagi yang dicampur bersama beberapa jenis makanan kekacang. Khasiatnya sangat banyak seperti di atas yang telah dikongsikan dalam blog ini. 




Segar, Sedap, Rangup, Menyelerakan!


Harga Mix Fruits Nuts Rihura

RM 8 (150g) - Pack
RM 24 (450g) - Balang




Berminat nak dapatkan Mix Fruits Nuts Rihura? Jom cuba dulu, mana tahu berkenan. Serendah RM 8, 150g sahaja dapat merasa! Alhamdulillah. Nak lebih banyak, 450g dalam balang lebih jimat RM 24 sahaja.  Jom beli!



WHATSAPP


SHOPEE



Dapatkan Ilmu Bermanfaat, Jemput Sertai:

Barang Rumah Malaysia

Komuniti Rihura

Info Ibu Hamil 

Info Resepi 

Info Motivasi 

Malaysia Blogger Influencer & Content Writer

Catat Ulasan

7 Ulasan

Rozita Ceritaita berkata…
Tq share rina.. bagus infonya.. murahnya rina jual.. nak buat sendiri bukan mudah.. elok kalau malas2 beli dengan rina je nanti.. hahaha
Mrs Pip berkata…
Makan kacang ni once dah start memang susah nak stop.
Mr.Husband rajin gorengkan kacang, kak pip tau makan saja ... Ekekeke.
Netty berkata…
Bagus ada kekacang yang dah siap pek macam ni kan.. macam-macam boleh dapat. Berbaloi membelinya.
Cik Min berkata…
Wah banyaknya kebaikan kacang. Kita pun suka makan kacang tambah2 lagi cam mix fruit awak ni hehe
Siti Awadah berkata…
kalau jenis kacang ni.. awa suka kacang cerdik tu! sedap lemak2... ni kebetulan asben baru suruh beli kacang kat shopee. nk kunyah2 kata dia
ray berkata…
I love eating mix fruits.
ray berkata…
and kacang. tertinggal pulak